Session 2 Week 1 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nene Essen - WaarBenJij.nu Session 2 Week 1 - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nene Essen - WaarBenJij.nu

Session 2 Week 1

Door: Nene

Blijf op de hoogte en volg Nene

09 Juli 2012 | Egypte, Caïro

Ook de eerste week van sessie twee weer goed doorgekomen.
Deze sessie is, tegen verwachtingen in, rustiger dan de vorige sessie. Volgende sessie zal, waarschijnlijk, nog rustiger worden i.v.m. ramadan.
Woensdagavond zijn Marielle, Tess, Kylie, twee vrienden van Kylie en ik naar Maadi House geweest. Een soort club waar alleen Amerikaanse inwoners van Maadi in mogen. Het was er heel rustig, daarom maar één drankje gedaan en gedart.
Donderdagavond zijn we naar de Ace Club geweest. Een club waar we lid van zijn geworden waar je van alles kan doen; voetbal kijken, eten, drinken, dansen, kletsen etc. Hier hebben we alleen wat gegeten en vervolgens gingen we met Kylie (Amerikaanse zwemdocente), naar club 55. Dat is een club/restaurant op Road 9. De ‘street to be’ in Maadi. Om drie uur ’s nachts thuis om vervolgens om 6 uur ’s ochtends weer naast ons bed te staan om naar de piramides te gaan.

Vrijdag hebben we als eerste de 3 grootste piramides bezocht. In de allergrootste zijn we naar binnen geweest. Hier moesten we een mini gang naar boven (lees: wij moesten onze grote Europese lichamen drie keer opvouwen). Hier kwamen we uit in een kamer van 5 bij 4. In deze kamer stond alleen een stenen soort kuip waar het lichaam van de koning in heeft moeten liggen. Voor de rest was er helemaal niks in deze kamer. Vervolgens moesten we dezelfde weg weer terug. Erg handig met tegenliggers! Het was wel leuk om een keer in een piramide geweest te zijn maar eigenlijk gingen we dus naar binnen om niks te zien.

De piramides hebben we voor de rest nog bekeken vanuit een panorama point. Hierna doorgereden naar de Sfinx. Vanuit hier zag je de drie piramides nog super mooi als achtergrond. Ik had de sfinx wel groter verwacht dan dat hij nu was. Hier hebben we wel voor het eerst politie op kameel gezien.
Zelf konden we ook nog kameel tochten maken maar hier hebben we vanaf gezien vanwege de avond ervoor, het hete weer en de stank.

Vervolgens gingen we naar een ander soort piramide: step piramide. Deze is niet per stenen opgebouwd in een punt maar door verschillende soorten lagen. Hier wel veel te weten gekomen over het hoe vroeger nou allemaal in elkaar zat in Egypte met Noord en Zuid etc.
We hadden een zeer enthousiaste gids die een studie heeft gevolgd over de historie van Egypte. Hij wist dan ook heel veel te vertellen. Om eerlijk te zijn hadden we soms even geen zin meer om te luisteren.

Hierna zijn we even een stop gemaakt bij een carpet school. Hier word kinderen geleerd hoe ze tapijt maken. Zeer interessant hoe dit allemaal gemaakt wordt. Vervolgens gingen we door naar Memphis. De oud hoofdstad van Egypte. We zijn hier alleen op een soort plein/parkje geweest waar de 1 na grootste sfinx te vinden was en twee beelden van King Ramses de tweede. Super hoe dit bewaart is gebleven.
Hierna werden we naar Rehab City gebracht waar we bij Emilio (PE collega van CAC) met de hele PE (Physical Education = Gym) sectie gebarbecued hebben. Hier wat Egyptische gerechten, sauzen etc. geprobeerd. Lekker! Tegen een uurtje of 10 ’s avonds waren we weer thuis en binnen 10 minuten lagen we allemaal te slapen.

De volgende dag, zaterdag, mochten we wat langer slapen. We werden pas om 11 uur opgehaald om weer van alles te bekijken. We hebben deze dag verschillende kerken en een synagoge bekeken. Vervolgens naar de citadel (fort) geweest waar zich ook de Mohammed Ali Moskee bevindt. Hier in geweest, volledige bedekt in lange kleding. Vanuit hier kon je een heel groot stuk (30%) van Cairo zien. Ook de piramides konden we vanaf hier zien.

Het bijzondere van Egypte is dat ze onwijs veel mooie dingen hebben maar dat het eigenlijk allemaal een zooitje is. Ze ruimen geen dingen op waardoor wij/ik een gek beeld krijgen. Wat mooi moet zijn is mooi maar een kamer daarnaast, wat in Europa dicht zou zijn voor toeristen, is hier gewoon open en kan je zien.

Na de citadel zijn we nog naar de bazaar geweest. Hier nog ruim 3 uur rondgelopen en nog wat leuke inkopen gedaan. Voor me gevoel heel veel geld uitgegeven (140 EGP!) maar omgerekend was het maar 18 euro. Weer vonden de verkopers ons niet leuk omdat we te goed zijn in afdingen.

’s Avonds zijn we nog naar club 55 geweest om wat te eten, wat ons goed beviel, en daarna weer naar huis gegaan om lekker te slapen. Vanochtend weer vroeg (6:45 uur) op om om 8 uur te beginnen met lesgeven.
Aankomende week wordt weer een drukke leuke week dus er zal weer genoeg komen om over te schrijven!

Liefs!

• 09 Juli 2012 - 10:47

Petrine:

Klinkt weer allemaal gezellig en goed met elkaar zo ! Hvj schat xxxxxxxx

• 09 Juli 2012 - 12:20

Heleen:

He Nene,
    De piramides kan je dus nu afvinken.
    Leuk zo die combi van werken, dingen zien, BBQ's en mee stappen!!
    Hier loopt het land nu langzaam leeg....iedereen gaat op vakantie.
    Ad en ik gaan woensdag naar Zweden.
    En als ik terug ben kom jij al weer bijna terug...

Hou je taai topper!
    Heleen

• 09 Juli 2012 - 14:04

Bianca:

Hee meiden, wat leuk om Lles te lezen van jullie. Zo te horen hebben jullie het heerlijk naar jullie zin en hebben jullie alle tijd om canailles te zien! Heel veel plezier nog!

xxx

• 10 Juli 2012 - 13:24

Pelle:

Klinkt leuk allemaal, ik en mam zitten nu bij Eindhoven airport te wachten tot het vliegtuig komt en we erin kunnen.

xx Pelle

• 11 Juli 2012 - 17:24

Opa Oma VE:

lieve Nene
    hier een klein berichtje uit Schagen
    alles goed alleen veel regen
    ik heb die mooie foto van jou
    afgedrukt ben er erg blij mee
    liefs en tot de volgende keer Opa Oma

• 13 Juli 2012 - 15:04

Wil De Jong-olsman:

Dag Nene

Ik heb je reisverslagen gelezen.
    Wat een geweldige tijd heb je daar.
    Nog heel veel succes
    groetjes sjouke en wil